Sunday, January 31, 2010

TV oh TV!


The most important thing we've learned,
So far as childen are concerned.
Is never, NEVER, NEVER let
Them near you TV set....

IT ROTS THE SENSE IN THE HEAD!
IT KILLS IMAGINATION DEAD!

IT CLOGS AND CLUTTERS UP THE MIND!
IT MAKES A CHILD SO DULL AND BLIND!

HE CAN NO LONGER UNDERSTAND
A FANTASY, A FAIRYLAND!

HIS BRAIN BECOMES AS SOFT AS CHEESE!
HIS POWERS OF THINKING RUST AND FREEZE!

HE CANNOT THINK--HE ONLY SEES!

"All right!'ou'll cry. 'All right!' youll say,
'But if we take the set away,
What shall we do to entartain
Our darling children? Please explain!

Well answer this by asking you,
'What used the darling ones to do?
'How used they keep themselves contented
Before this monster was invented?'

"Have you forgotten, dont you know?
Well say it very LOUD....AND sssslllloooowwww.....

THEY...........USED.........TO..........READ!!!

I talked about this at the conference! Limit TV... its a BAD-BAD one way interaction.....

The kids cant reply back..the TV imagines FOR them.....if you want to let them watch TV,
watch it WITH them, so they can TALK about the show WITH you...

Children who watch too much TV have what they call 'the 2 minute mind'
Because 'pictures' on the screen changes every 2 second...they have problem then to concentrate...

When they read they're mind imagine faaaaarrrr away..as long as they like....THe TV imagine FOR them!!! Bad....Cartoon network in my house is LOCKED!!! only limited amount of TV...bila kecemasan sahaja....

budak yang banyak tengok TV ada masalah membaca...sebab tak boleh concentrate...akibat the two minute mind effect....THAT GOES FOR PS 2,3 and uneducational games too....limit it parents....
best to not even introduce it!
KIDS need to let the energy out DAILY...not weekly or 'bila parents free'..... TV builds all the energy inside them, and they cant let it out...tu pasal bila tutup TV, diorang lompat2, tak leh duduk diam!!!!

TV IS BAD! fullstop! In US there is a strng warning to bann TV for children under 2...and that includes all that MOZART crap that has NO EVIDANCE it increases a childs intelligence...

But more EDUCATIONAL toys and plan activitiesfor hem! NO TV PLEASE!!! :)

14 comments:

  1. Assalamualaikum Wardina,
    budak2 biasanya suke sgt tgk karton...sesiapa yg langgan astro jgnla ambik cartoon network...jwb dia tak lari la budak2 dari duduk depan tv.

    ReplyDelete
  2. patut la adik bongsu saya ssh sgt nak tangkap bila belajar..ish, mslh ni!

    ReplyDelete
  3. i agree!!!

    parents kena limitkan..
    jangan tarik langsung.. but kena ada limitations..
    :)

    create fun outdoors for them.. lagi bagus.

    Click here!

    ReplyDelete
  4. Ada kajian dibuat, menonton kartun makes children faster to learn English. Please Google.

    But to those english spoken family, their children might not need TV at all. Why should they? Dad and mum can always teach them. But for those who are not that fluent in English and can't afford to send their children to extra classes, cartoon would be another choice.

    Children can't be forced to watch Nat Geo at all times allocated to them.

    In my opinion, adults should stop watching Malay Dramas and Korean dramas as well. Why? Those dramas tell nothing other than conflicts, betrayal and social illnesses.

    Just my 2 cents.

    ReplyDelete
  5. actually abaang Dol, True..they pick up 'words'from cartoons... but they would learn more and better if they read. Plus cartoons brings with it 'other' influences. Masalahnya budak-budak lack of imagination. Limit TV only 1 hour, only selected programmes.

    Youre very right, parents and the bibiks SHOULD stop watching those malay and korean dramas.

    ReplyDelete
  6. in my opinion, TV mmg BAd but u need to control it..Control channel kanak2. Kita tak boleh buang terus TV from their life..juz control~

    ReplyDelete
  7. heheheh nasib kecik kecik tak tgk tv.. famili tak mampu beli tv ^_^

    ReplyDelete
  8. Saya kecik kecik pun tengok TV. Okay aja..?
    So?

    hmmm.

    opp opp! Before dina mengamuk, dulu takder astro kan? true. rumah saya skrg pun takder astro. sebab apa? yes. for the same reason you're writing now. Memang anak anak takkan lekang dari TV kalau ada kartun. or AF.

    Dan bro mazidul pun betul. Ada yg positif, tentang benarkan anak anak tonton TV. Bertepatanlah dengan apa yg dina kata:
    " ... if you want to let them watch TV,
    watch it WITH them, so they can TALK about the show WITH you..."

    Spot on.
    Thanks Dina.

    ReplyDelete
  9. salam wardina,

    cartoon programmes do not make children learn faster even within english speaking family.

    reading allows children to kill two birds with a single stone. they learn to write and speak proper english.

    100% with you on this. i feel many parents take the easy way out by letting their children watch tv all day...kurang mengambil masa atau perhatian ibubapa.

    http: blogwaled.blogspot.com for sincere sharing of discussions or comments on parenthood and child development.

    ReplyDelete
  10. hi wardina,

    i've just read this poem (written by roald dahl, no less!!)with my p4 students. and they all seem to agree with the contents, you know... after that, we did an assignment on the life and books of roald dahl - now i see them with a roald dahl book all the time. alhamdulillah.

    tv spoils kids and their creativity. reading has lots more benefits. i agree.

    spoken like the true bookworm i am :)

    ReplyDelete
  11. Totally agreed that kids and us need to read a lot. A LOT! Reading is so much fun!
    Weekend outings, let's go to bookstore and bury ourselves in books.

    Chup! Perasan tak bila kita ke bookstore, majoriti yang bawa family = non-muslims? Sedih bila tengok keadaaan macam ni (I'm not saying takder langsung muslims family yang bawa family enjoy kat bookstore, cuma bilangannya kurang err maybe teramat kurang?)

    Kanak-kanak umpama kain putih. Ibu-bapa yang mencorakkan mereka. Diajar ke bookstore, jadilah kaki bookstore, diajar ke masjid jadilah kaki masjid, diajar main PS2, jadilah kaki PS2/3/4/5.

    Having said all these, never give up!

    ReplyDelete
  12. betul cakap kak wardina, kanak2 sekarang kalau terlalu banyak dibiarkan tgk tv atau main game, alamatnya itu aje yang diorang hadap dan liat nak disuruh buat bende lain.

    Teringat adik2 saya, susah payah saya ajar mereka supaya suka membaca sejak umur 1 tahun lagi. Tapi bila saya masuk Uni, semua tu lenya macam tu sahaja gara2 tak de yang nak tgkkan mereka membaca. Parents sibuk tgk cerita perang. Kakak2 semua kat Uni. Akhirnya mereka hilang minat membaca, dan lebih banyak luangkan masa mengadap kartun dan game.

    Banyak faedah kalau kita dapat duduk bersama anak2 dan sama2 membaca dengan mereka. Selain memberi ilmu pengetahuan kepada anak2, ianya membantu meningkatkan hubungan antara ahli keluarga. Tak perlu ambil masa berjam2, 30 minit atau 20 minit pun dah cukup. Adik2 saya belajar baha inggeris dari buku2 yang saya belikan. Paling seronok apabila mereka menjadikan ahli keluarga sendiri sebagai tempat rujukan mereka. Tanpa kita sedari ianya akan membantu komunikasi antara kita dengan kanak2 sehingga mereka tidak rasa segan silu untuk bertanya atau bercerita apa sahaja kepada kita.

    Semasa di Uni, saya adalah pelajar jurusan kaunseling. Antara permasalahan yang pernah kami bincangkan ialah isu TV dan game dan kesannya terhadap hubungan antara ahli keluarga. Ramai yang bersetuju kanak2 atau remaja zaman sekarang lebih suka mengadap TV dari berbual dengan ibu bapa atau ahli keluarga, dan sekali dah mengadap TV, susah untuk disuruh buat sesuatu dan susah nak belajar. Itu adalah antara perkara yang di alami adik2 saya. Bila mereka masuk alam pesekolahan, jadi satu hal pulak nak mendidik mereka membahgikan masa untuk buat kerja sekolah, main game dan tgk TV. kalau tak di ajar, masing2 tercengang tgk tv atau sibuk main game sampai lewat malam sedangkan kerja sekolah tak siap2.

    Ada pula ibu bapa yang menyatakan anaknya sanggup mengahbiskan masa bsehari suntuk di hadapn PC dan menghabiskan ribuan ringgit untuk up grade CPU nya semata2 kerana game sehinggakan dia terpaksa mengamuk di rumah supaya anaknya keluar dari bilik dan luangkan masa bersama2 keluarga sekurang2nya sewaktu makan. Ada pula yang mengadu bahawa anak2nya yang masih bersekolah curi2 keluar pada pukul 1,2 pagi semata2 untuk bermain game di CC sedangkan mereka dah pun ke CC tersebut pada waktu siang.

    ReplyDelete
  13. Ada ibu bapa yang menyatakan bahawa mereka lebih suka membiarkan anak2 tgk TV atau bermain game di dalam bilik daripada keluar dengan kawan2. Semuanya dengan alasan "kami sibuk dan tak ada masa nak bersama mereka". Saya tidak dapat menerima alasan begitu.

    Teringat saya kepada bekas boss saya yang waktu kerjanya ialah 7 hari seminggu dari pukul 10 pagi hingga 10 malam. Ke mana sahaja dia pergi, anak2nya akan di bawa bersama jika mereka sudah habis waktu sekolah. Sehinggakan setiap idea dan masalah syarikat dikongsikan bersama anak2 dengan cara bercerita. Dan setiap anak2nya memang dipupuk dengan sikap membaca.

    Tidak hairan lah apabila anak perempuannya sudah mula menjalan kerja2 marketing untuk syarikatnya seawal usia 15 tahun, manakala anak perempuan sulungnya berkerja sebagai interior designer pada usia 20 tahun dan anak bongsunya yang berusia 8 tahu ketika itu petah bercakap dan sangat gemarkan buku.

    Oleh itu saya tidak setuju jika ada pihak yang menyatakan kanak2 yang tidak menonton TV ilmunya akan tersekat dan pemikirannya tidak berkembang. Bukan tak boleh tgk TV lansung, tapi perlu di ajar anak2 itu membahagikan masa dgn betul dan perlulah ada garis panduan untuk mereka menonton TV. Kalau dibiarkan tanpa bimbingan, alamtnya kurang lah perbualan sesama ahli keluarga dan TV lah yang akan jadi keutamaan.

    Alhamdulillah kami di rumah berjaya mendidik adik2 saya mebahagikan masa mereka dengan baik di peringkat sekolah rendah ni lagi. Kalau dah masuk umur belasan tahun, tak tahulah macam mana liatnya mereka ni nanti.

    ReplyDelete