Thursday, February 18, 2010

Ke mana kita?

Secara jujurnya saya tidak mahu memberi apa-apa komen lagi mengenai siaran akhbar membabitkan kenyataan saya mahupun perjumpaan dengan Tok Guru yang saya hormati. Didesak kanan dan kiri, diperkata itu dan ini. Ada yang suka ada yang benci. Lumrah hidup sudah pun saya fahami.

Beginilah saudara saudari semua, banyak lagi masalah dunia dan Malaysia yang perlu diselesaikan segera. Saya? cuma mampu buat yang terdaya. Manusia berbagai ragam berbagai rupa. Masing-masing berlumba-lumba...ke mana? saya tanya... mereka tiada pun jawapannya...

25 comments:

  1. dina, saya sentiasa menyokong segala usaha baik yang anda buat. keep it up!...Allah bersama kita.

    ReplyDelete
  2. secara peribadi sy mmg amat bersetuju dgn kenyataan wardina dlm paper tu..mmg tepat dan kena sgt tp biasa la kan, sbg manusia biasa mmg mmpunyai pendapat masing2..kalau nk diambik kira mmg sume artis perempuan yg ada kat negara kita ni..hari2 berlumba nak tunjuk apa yg mereka ada,mcmlah dia sorang yg ada,mcm dah tak takut pada Allah Taala..entah la..padahal kewajipan menutup aurat ada dalam Al Quran...mcm x pernah baca Quran pulak..

    ReplyDelete
  3. If it's within your circle of action, act on it.
    If it's outside your circle of action, use your influence.
    If it's beyond your circle of action, express your constraint.

    Saya percaya Wardina dah buat ketiga tiganya.
    Ikhtiar dan anda di benarkan bertawakal.

    Masing masing berlumba, nak kemana?
    Jawapan saya, nak bahagia.

    Macamana?
    Jawapan saya, subjek pada bahagia di mana? Dunia? Akhirat? Dunia & akhirat?

    Kalau dunia - membujur lalu melintang patah.
    Kalau akhirat - carilah keredhaanNYA, anda akan dapat dunia as bonus.

    Bagaimana nak dapat keredhaanNYA?
    Now that's THE real question.

    :)
    Kongsilah bersama kami kalau Wardina jumpa.
    Yang baik dari ALLAH, yang buruk itu saya.

    ReplyDelete
  4. tidak ada yg lain melainkan mengharap keredhaan Allah...
    itu lah tujuan dan arah yg harus dituju

    ReplyDelete
  5. Salam Dina,

    Jika kita buat sesuatu yang betul tidak perlu rasa bersalah. Ragam manusia memang begitu. Jika kita cuba membetulkan keadaan memang banyak cabarannya.

    Itu lah yang dihadapi oleh kesemua hampir i/2 juta di Malaysia, ulama, pendakwah, para pekerja kebajikan, polis, wartawan, dan sewaktu dengannya kerana ingin bercakap sesuatu yang benar.

    Hanya segelintir sahaja yang mendesak, tapi percayalah ramai lagi di luar sana menyokong.

    Rasulullah juga di benci kerana menyebarkan kebenaran apa lagi kita manusia biasa...

    ReplyDelete
  6. If you lend someone $20 and never see that person again, it was probably worth it.............................................

    ReplyDelete
  7. Salam Kak...

    How r U?

    I juz found a blog with the title "Realms of Constant Change" :)
    I've read it & luv it...huhu!
    Great insights...
    Hopefully, U'll have time to view mine...

    http://www.kapishians.blogspot.com

    It's not as big as urs, but hopefully the readers will get benefits from it

    Bout ur 'icon issue', I'm absolutely agree with ur notion...:)

    Thanx, t8 cr & KAPISH!

    Salam...

    ReplyDelete
  8. Oklah tu,
    Faham keadaan situasi sekarang yang sering 'mempolitikkan' apa jua statement demi 'politik'...

    Payah nak jawab soalan fan kan Wardina.
    Telan mati emak...luah mati bapa..

    Anyway statement 'artis' tak boleh jadi idola memang 'PEDAS'...hehehe..

    Syabas!

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum wbt.

    Kak Wardina, jazakillahu khair kerana membangkitkan isu-isu moral dan terbaru isu buang bayi dan seruan agar para pelakon menghindarkan diri daripada melakonkan babak-babak maksiat.

    ReplyDelete
  10. hai kawan2 ada di sini rupanya, mana ginya sunwu....

    apa2pun pendapat saya, nak menjadi filem islamik ada 2 cara pada pandangan saya
    1/ artis dan director movie yg terlibat sendiri perlu benar2 berilmiah
    2/ adakan kerjasama antara golongan ilmiah dan para pelakon di mana golongan ilmiah dapat kongsi idea2 mantap buat movie

    ReplyDelete
  11. Salam Puan Wardina.

    Ke mana? Saya akan menjawab kita akan ke negeri akhirat. Di dunia ini orang sibuk mencari-cari arahtuju hidup mereka.Padahal di dunia ini kita bukan menuju hidup, tapi diberi hidup untuk menuju mati. Ke mana? Semua kita akan menuju kematian sebelum akan hidup di alam seterusnya.

    Orang yang kematiannya cemerlang (mati dengan bekalan iman dan amal) nescaya selamat. Orang yang kematian kecundang (sesat dan tertipu) nescaya terlambat.Kematian yang bagaimana menjadi arahtuju kita, cemerlang atau kecundang?Persiapkan hidup ini dengan jawapan bagi arahtuju kematian, bukan arahtuju hidup.

    Hari ini semua orang, baik yang beragama atau tidak, yang percaya Tuhan atau tidak, yang islam atau kafir, semua mereka bersetuju dan tidak dapat menolak 3 hakikat kematian manusia:

    1) Manusia pasti akan mati.
    2) Manusia tidak tahu bila mereka akan mati.
    3) Manusia yang mati tak akan hidup kembali di dunia.

    Rasulullah saw pernah ditanya,"Siapakah orang orang beriman yang lebih bijak (al mukminun al akyas)? Jawab baginda,"Mereka yang lebih banyak mengingati mati dan lebih baik penyediaannya kepada perkara selepas mati, mereka itulah yang lebih bijak” (hadis riwayat ibn Majah drpd ibn Umar radiallahu anhuma).

    Semoga Allah s.w.t berikan Puan sekeluarga kekuatan berusaha mempersiapkan diri dengan bekalan kematian yang berharga dan lumayan.Ameen.

    ReplyDelete
  12. salam buat akak sekeluarga,
    bagi saya, ini adalah tanda akhir zaman di mana manusia jahil akan memandang serong kepada Ulamak yang cuba menegakan kebenaran di Bumi Allah SWT, dan sesiapa yang cuba menegakan panji kebenaran pasti menerima ujian yang sama seperti akak, cuma satu kita pegang iaitu Allah SWT tidak akan membiarkan kita keseorangan

    ReplyDelete
  13. Salam Dina,
    Akak sokong ketegasan anda. Berterus teranglah walau ianya pahit. Anda telah belajar dari kesilapan lalu dan apabila pengajaran dan hidayah Allah tlh sampai, jgn sesekali kita berpaling.
    Berani kerana benar dan anda sebenarnya telah berdakwah menyampaikan kebenaran walau sebaris ayat. Kami dah tak tahan melihat para artis Malaysia yg berani mati menegakkan keruntuhan moral mereka, memberi pelbagai alasan yg memperlihatkan kebodohan mrk bagaikan org tak faham agama.
    Mudah-mudahan kita dan mereka sentiasa diberi Allah pertunjuk ke jalan yg benar, ameen..

    ReplyDelete
  14. Salam....kak wardina.... saya sokong pandangan kak wardina......moral artis semakin jatuh....dadah,gambar x bermoral,pokoknya hampir semua gejala sosial kt malaysia ni ada artis yng buat.....ini ke idola yang hendak kita ikuti.......fikir-fikirlah....walaupun kebenaran itu pahit....tetapi ia mungkin menjadi ubat.......untuk menyedarkan artis kita bertapa keruntuhan akhlak semakin dekat kepada kita.....

    ReplyDelete
  15. Harap2 di syurga nanti kita dapat jadi adik beradik yg rapat sekali

    ReplyDelete
  16. Apa yg kita buat di dunia merupakan kebanggaan di akhirat. Percayalah...walaupun sedih dan sukar, nanti bila kak wardina cerita mengenai perjuangan kak wardina kepd bidadara dan bidadari di syurga, semua berasa kagum mendengar kisah wardina

    ReplyDelete
  17. it's okay..

    for me..just be yourself le Dina...

    sokong pandangan you

    ReplyDelete
  18. kak dina, teruskan perjuangan, semangat akak menyedarkan sy untuk sama2 berjuang mencari redhaNya =) thanx a lot

    ReplyDelete
  19. salam dina

    pada yang tak mau menerima teguran sedangkan teguran itu hanya semata menyambung lidah dan kata rasullullah..persetankan mereka..

    Allah Maha Mengetahui...

    teruskan perjuangan anda..ketahuilah anda berada di landasan yang benar..dan pula bukan sedikit ujian bagi pencinta kebenaran..maka berbahagialah mereka yang istiqomah dan tawadduk..mengharap keredhaan Allah semata..

    ReplyDelete
  20. salam kak dina..

    i'm so proud of u =]

    kalau diberi peluang saya pun nak jumpa Tok Guru Nik Aziz ..

    ReplyDelete
  21. ape akak ckp tu betul.
    cuma org skrg dah makin pelik.

    ReplyDelete
  22. i fully agreed wit kak dina..
    pd saya, ikon ni adalah orang yang mampu meninggalkan kekaguman dan lebih utama kesan yang baik kepada orang lain walaupun hanya secara spiritual..cth terbaik para nabi dan sahabat.

    tapi takpelah kak dina, mungkin orang yang menyangkal kak dina punya definisi bebrbeza tentang 'ikon'

    jd biarkan mereka tepuk dada dan tanya minda

    ReplyDelete
  23. salam. dina & semua,
    ms i skolah dlu lps spotcheck ustaz kami pernah bergurau kata, "dpd dok lekat gamba artis dlm locker/buku baekla lekat gamba ustaz jer"
    skrg bila dh tua, alhamduliLlah semakin faham...

    ReplyDelete