Tuesday, November 10, 2009

MEN! I ove em.....



Imran….my boy… I never knew how to handle a BOY…. I love girls…. But IMRAN we….saya dan suami selalu berkata ?(ceh lupa nak tulis dalam BM)….ok…. Imran satu anugerah buat kami. Memang tak pernah dijangka, tidak dirancang tidak diduga….
Anak-anak…anugerah dan AMNAH…ramai yang lupa… amanah ini terlalu berat…. Bukan untuk diberi makan, minum dan pakaian sahaja…. Bukan diberi tugas mendidik pada guru dan ajaran feqah dan tauhid pada uztaz semata….

Siapa yang bertanggungjawab? Kenapa selalu ibu dan isteri? Memang benar….peranan ibu sangat besar… ramai yang saya lihat tungng langgang, perngai nya tak seberapa tu sebab tak rapat dgn ibu…atau ibu mereka ada masalah… TETAPI… tugas yang utama saya berikan kepada BAPA…. Bapa bertanggungjawab menjadi nakoda….”Peliharalah dirimu dan keluarga mu dari API neraka”….

Sabda Rasulullah “Dan lelaki adalah pemimpin keluarganya dan dia AKAN DISOAL mengenai kepimpinannya”..Allah tak soal kita wanita…. Hadith by Bukhari….


Bapa entah kemana….dilepas ‘beban’ mendidik pada isteri…bapa sibuk mencari rezeki…TAPI..knock2….isteri pun sama ok? …maslahnya kajian menunjukkan ramai lelaki di penjara kerana maslah membesar tanpa ayah…ramai wanita bohsia…kerana tidak rapat dengan bapa…..buat bapa yg ada anak remaja perempuan..tolonglah go on a date with them…puji anak gadis anda…. Bina hubngan supaya anak lelaki anda percayakan anda…its all about trust….dia tak percaya, budak2 ni tak akan cakap dgn kita….

Anak perlu diajar solat….macamana nak solat bila mak bapak tak solat….asyik kejar akademik semata…soalt nya tak pernah nak amik kira….soalt is CRUCIAL…tiang agama..ramai sangat orang melayu islam tak soalt sekarang ni…scary….


Orang lelaki merempit, meragut, yang di serenti lelaki….yang di university….?? Yup, 60-70% WO…MEN..wanita….Anak lelaki kini ramai yang malas dan tidak bermotivasi…bapak lepak kedai mamak…isteri jual sayur di pasar…dari dulu lagi kita dah perhati senario begini… ingat saja gambaran wanita-wanita di pasar KOTA BAHRU Kelantan…dari dulu lagi gitulah….

Bukan nak menghentam lelaki ok…I love the men in my life.. silapnya bila kita selalu kata anak lelaki “boleh jaga diri sendiri”…. Buku Cool Boys Super Sons” by Jamilah Samian adalah buku yg sangat elok untuk dibaca bagi mereka yg ada anak lelaki…sekarang dah ada dalam BM…dkt MPH ada….. pada ibu bapa yg kurang beri perhatian pada anak….sudah masanya berubah….kata Jamilah kita kena ingat ni betul-betul..


“Good behavior is NOT about obedience…its about DOING and STAYING AWAY”…. from bad things that is….

Kita jangan mengukur baik anak pada mereka yg mendengar kata..tapi jika boleh berkata Tidak pada benda yg tak baik… itulah “perangai yg elok” sebenarnya…. Kita harus benarkan anak2 menyoal dan bertanya kepada kita…jangan kata anak menjawab pula….


Semalam sempat dengar Tun Mahathir punya talk untuk Gender Series talk untuk NAM Institute for Empowermant of Women… NIEW at Mariot…Tun said the same thing…. Women..theyre acquiring more knowledge..theyre willing to face challenges..

Men..u guys just need to buckle up… I want my Imran to be “that men I adore…” ceh Natalie Imbruglia pulak…. Oh Imran….what and who will u be…. I shall wait and see…Imran Arrazi…maybe ull learn to love and know Ar-Razi and may HE indeed be your inspiration….a muslim scholar… with iman and knowledge dear…..

BTW…its Imrans 1st bday today!!!! Ummi loves you sayang….so very much!

18 comments:

  1. happy birthday to ur son... may Allah bless.. =D

    ReplyDelete
  2. Happy birthday Imran...Semoga menjadi anak yang soleh dan taat kepada agama, ibubapa,bangsa dan negara..Amin..

    It's true Kak Dina,dalam mendidik anak kedua2 ibubapa harus memberi kerjasama..InsyaAllah segala yang dihajati akan dimakbulkan oleh-Nya.

    ReplyDelete
  3. saya sgt setuju. cabaran mendidik anak zaman sekarang amat besar. boy or girl, kene same diberi attention. mama or papa, same je responsibility nya. tak boleh serah bulat2 pada ibu sahaja... dulu lain sekarang lain ;)

    btw, happy bday imran! :)

    ReplyDelete
  4. salam... terlebih dulu nak ucapkan selamat hari lahir untuk imran moga menjadi nak yang soleh... aminnn.

    akak setuju dengan dina sebab tulah suami akak suruh akak duduk rumah jaga anak walaupun sesusah mana sekali pun nak menanggung keluarga dengan perigi yang satu... tp kekdg akak tak boleh nak menangni masalah anak-anak seorang diri ada kalanya akak perlukan seorang ayah untuk mendidik barulah pendidikan tu berjalan dua hala.

    ReplyDelete
  5. salam..

    setuju dgn pendapat u..

    anak lelaki mesti rapat dgn ibu dan anak pompuan mesti rapat dgn bapa.

    dorang tak akan menjadi kurang ajar sbb tak sampai hati utk melukakan hati org yg dorang syg :)

    sampai skrg combi dan hubby masih peluk anak2 kami walaupun dorang dah remaja meningkat dewasa :)

    solat berjemaah sgt penting jika suami mahu isteri dan anak2 mendengar kata.solat maghrib sgt digalakkan sbb masa yg sesuai semua org ada dirumah.kalau tak dapat hari2 seminggu sekali pun cukup baik.bahagia rasanye :)

    hepi besday utk imran arrazi.cute sgt!

    ReplyDelete
  6. Imran Arrazi..i know u wont read this..but ur ummi will read this for you..

    Happy 1st Birthday..Kakak Izzati doakan Imran jadi anak yang soleh dan patuh pada agama..Kakak Izzati pasti Imran mampu menjadi 'nakhoda' yang baik satu hari nanti..

    Be a good boy, Imran :)

    ReplyDelete
  7. Salam buat UmmuImran,
    Saya mempunyai 2 orang anak lelaki Aiman & Irfan, Memang mencabar mendidik anak2 zaman ini baik lelaki maupun perempuan.

    Apa yang kami (suami&saya) lakukan, kami cuba menerapkan nilai2 muslim dalam diri anak2 kami dari mereka dalam rahim lagi...InsyaAllah, agar mereka mudah menjalani kehidupan yang mendatang dan menjadi anak2 yang Soleh. Amin.

    Ummuaimanirfan.

    ReplyDelete
  8. salam wardina. Nama anak wardina sama dgn nama anak lelaki tnggal akak Imran Nor...dah umur 6 tahun.

    ReplyDelete
  9. well said dina....
    may all our children be blessed, guided to the right path and grow up as good muslim and muslimah....

    ReplyDelete
  10. salam ziarah kak,

    memang betul,
    anak2 sekarang ramai sudah terabai oleh ibu bapa,
    anak-anak hilang punca dan tak tahu masa depan.
    moga2 anak kita kelak bakal menjadi pelapis negara.

    p/s: baru 1st time jumpa blog akak, seronok membacanya, walaupun english saya agak lemah. tahniah kak, nice blog!
    jemputlah ke blog saya.

    ReplyDelete
  11. Nice blog, i do not know that you have a nice blog, feel free to visit mine. thanks...


    http://peribadiz.blogspot.com

    ReplyDelete
  12. salam,

    telan jer kepedasan FAKTA,, dah saya lelaki, AKUI memang betul..pahit itu penawar..

    ReplyDelete
  13. madam wardina may be right but i not one of them.. i am in university right now... he3

    doakn dapat isteri yg solehah n baby yg chumel2 macam imran tau (tapi xnak tembam macm imran..hihik)

    ReplyDelete
  14. Mengalami situasi anak diberi kepercayaan tetapi mereka salah cara kendali kepercayaan, telah alami dibohongi dan yg terjadi adalah tragedi..

    ReplyDelete
  15. mnengapa anak membohongi adalah persoalaanya mungkin...sudah cari jawapan?

    ReplyDelete
  16. akui kesempurnaan takkan dikuasai manusia tetapi dianugerah akal fikiran.. kedewasaan seharusnya boleh menentu buruk baik pilihan.. pengalaman mengajar segalanya.. Deen ibu muda yg tentu berdebar setiap hari dilalui dlm pembesaran anak-anak... Semoga allah menyebelahi doa yg dipohon ...

    ReplyDelete